Saturday, June 7, 2008

tanakvagu in singapura...

sehari aku berfikir ingin terbang melalui sayap...ku ingin terbang melalui udara seperti objek objek yg boleh terbang,tetapi sayang hayalan itu sementara indah dan tidak wujud sama sekali klo sya boleh melakukan aksi terbang...heran saya merenung seketika...



pada tanggal remaja ku kamudian aku sunggu ingin menjadi seperti yg d senangi oleh semua orang,aku seperti terseksa klo di tegur kasar...heran emosi ku saat itu sensitive sekali..aku malu d tenung,pasal banyak jerawatt bahh..hehe...aku ingin mau muka seperti kawan ku yg bersihhh..jadi tiap perbuatanya tia suka pasal jahat,selalu mengusik ku.tak pa..mantang mantang aku tia hendsome...hehe sedih sya,remaja ....remaja...







dan kini aku suda dewasa aku rindu semua yg perna ku kenal dahulu,aku rindu zaman zaman lucu dan manisku...kini aku tahu artinya d dunia...aku semakin berpijak pada bumi singapura yg maju,d sini la segala galanya bermula kedewasaanku..seperti aku ingin menghabiskan masa mudaku....klo boleh,taopi pastinya tidakkk...aku mesti pulang sabah,sya anak malaysia...dan sin gapura adalah tempat perguruanku,aku sunggu kagum dengan kebersihan dan kemajuan singapura,aku sunggu bersyukur kerna tuhan telah merencanakan hidupku d sini...itulah singapura.

2 comments:

HoneyBUZZin said...

Saya pernah melawat Singapura dua kali kalau saya tidak silap..sekali semasa saya menaiki Kapal Cruise liner Gemini dari Port Klang-Langkawi-Singapore.
Saya tidak ingat lagi tahun bila..tapi saya masih ingat saya ada melawat beberapa tempat yang menarik di Singapura seperti safari malam dan sebagainya.
Saya amat kagum dengan semangat kamu, walaupun berada agak lama di Singapura, jati diri kamu sebagai seorang anak Sabah tidak pernah hilang dari hidup kamu.
Ada sesetengah orang itu akan berasa megah atau langsung lupa diri sendiri apabila bekerja atau berada di tempat orang.
Amat ketara saya dapati ada diantara mereka terutamanya yang pulang dari negara barat menggunakan bahasa Inggeris dengan nada "Slang".
Saya berharap kamu janganlah terlalu terikut-ikut dengan gaya bahasa "Singlish" ala Phua Chu Kang itu kerana bahasa Inggeris yang digunakkan itu hanya layak menjadi bahasa gaul seharian disana. Kalau boleh cuba praktikkan penggunaan bahasa inggeris dengan betul supaya dapat memberi manfaat kepada orang sekeliling kamu.
Kalau dah tiba masanya untuk kamu pulang...ba, pulanglah!
All the Best Tanakvagu my friend.

tanakvagu said...

IyA SYA tEtAp tidAk mnEluPAkAn lA ASAl USUl DAn CArA bErTutUR LogAt orAng SAbAh yg bAik,yG bERbuDi bAhASA WAlAupun MELAyu CinA dAn KLADAZAnDUSUn.tERmASuk SemuA OrANG LA ITU kAN SEMUA MENGAJAR KITA ARTI KEAMANAn DAN KEhARMOnIAn.